top of page

Peste 70% dintre romani sunt afectati de cresterile de preturi la medicamente si servicii medicale, iar majoritatea asteapta actiuni de educare si sustinere din partea industriei farmaceutice

Bucuresti,
9 Februarie 2023

InitiativeMedic One si Path, unit-ul din cadrul Lowe Group, specializat in analiza si interpretarea datelor, alaturi de iSense Solutions, au realizat un nou studiu marca BOLD, un concept lansat de grupul de comunicare in 2018, in care au analizat cum isi regandesc romanii sanatatea, in fata unei crize economice.

Studiul dezvaluie informatii valoroase despre modul in care romanii resimt influenta pe care contextul economic actual si schimbarile care intervin o au asupra gestionarii starii lor de sanatate. Rezultatele studiului vin in sprijinul companiilor si al brandurilor din industria farmaceutica, printr-o serie de concluzii care indica nevoile consumatorilor, precum si prin ce modalitati ne putem asigura ca o criza economica nu va deveni o criza de sanatate.

„Ne-am dorit sa intelegem daca si cum schimba actualul context comportamentul si atitudinea romanilor cand vine vorba de sanatatea lor. Datele ne arata si ca ei au nevoie si asteapta educare si sustinere din partea companiilor din domeniul medical si farmaceutic. Iar in acest sens, ne putem sprijini partenerii, printr-o abordare care se concentreaza pe analize amanuntite, ancorate in realitatea consumatorului, cu best practices in strategiile digitale precum si offline, si solutii personalizate de integrare a platformelor de vanzare pe site-urile brandurilor”, a spus Andreea Dinescu, Deputy Managing Director, Initiative Romania.

Respondentii din acest studiu indica faptul ca, in aceasta perioada, prefera si alte tipuri de sprijin din partea brandurilor, poate chiar mai valoroase pe termen lung. Romanii au nevoie de educatie si informare pe teme de sanatate, cu informatii verificate, din surse sigure si de incredere - aici pot interveni, foarte relevant, companiile. Pe de alta parte, asistam la o schimbare a mentalitatilor privind sanatatea: de la reactiv (orientat spre tratament) la proactiv (orientat spre preventie); de la tranzactional (conteaza doar preturile si ofertele) la relational (brandurile pot fi mai mult decat o sursa de produse / servicii). Toate aceste schimbari se constituie in oportunitati noi de comunicare pentru brandurile din domeniul sanatatii, care pot adresa nevoile si dorintele fara sa-si erodeze marjele de pret dar dezvoltand, in acelasi timp, o relatie mai mult decat tranzactionala cu consumatorii”, a spus Oana Cociasu, Managing Partner, Medic One.

In urma acestui studiu, cu ajutorul Path am descoperit multe insight-uri relevante. Apartinatorii, in special femeile, sunt categoria cu cel mai mare potential de achizitii, dar si de sustinere vocala pentru o cauza sau un brand. De asemenea, observam o reorientare a romanilor catre considerarea sanatatii ca stare de bine, si nu ca absenta a bolii”, a spus Roxana Bleoaja, Head of Path, Lowe Group. 

Pentru a realiza acest studiu am adunat raspunsurile a 1.006 romani, iar tinand cont de rezultatele acestuia, observam ca  presiunea financiara exista, este resimtita de romani si are impact asupra alegerilor care privesc gestionarea starii lor de sanatate”, a spus Traian Nastase, Managing Partner, iSense Solutions.

Conform cercetarii, jumatate dintre romani au observat in ultimul an o deteriorare a situatiei financiare proprii, iar 4 din 10 estimeaza inrautatirea acesteia in urmatoarele sase luni. 38% dintre respondenti aloca peste 11% din bugetul lunar pe produse si servicii medicale, iar comportamentul este mai pronuntat in randul celor care sufera de o afectiune cronica (47%) si apartinatorilor (54%).

Peste 70% dintre respondenti se declara afectati in mare si foarte mare masura de cresterile de preturi la medicamente si investigatii sau consulturi medicale - cu precadere femeile si persoanele care au in grija pacienti cronici. Cele mai intalnite solutii adoptate pentru a se proteja de cresterile de pret sunt dictate de trio-ul „discount, strictul necesar, renuntare”.

4% dintre respondenti prioritizeaza cheltuielile cu medicamentele, iar 2% pe cele cu serviciile medicale la nivelul unei luni obisnuite. In ultimele 6 luni, 45% au primit retete prea scumpe pentru bugetul lor, iar 47% dintre acestia au recurs la un efort financiar pentru a urma reteta intocmai. 17% dintre cronici si 11% dintre apartinatori au renuntat sau amanat achizitia.

Studiul a inregistrat, de asemenea, o proportie considerabila de persoane (aprox. 40%) care asteapta masuri de educare, sustinere si solidaritate sociala, prin actiuni ale industriei medicale. De asemenea, asistam la o schimbare a mentalitatii privind sanatatea – de la orientarea spre tratament la cea spre preventie sau de la importanta preturilor si ofertelor la brandurile care pot fi mai mult decat o sursa de produse sau servicii.

Studiul a fost realizat in luna decembrie 2022 la nivel national, pe un esantion reprezentativ de 1.006 respondenti din mediul urban, utilizatori de internet (48% barbati si 52% femei), cu varste cuprinse intre 18 si 65 de ani din panelul iSense Solutions.

bottom of page